Varmecentral projektet
Her kan du finde nyheder og andre detaljer omkring varmecentral projektet.
Spørgsmål og svar
Asbestsanering
Hvorfor skal der saneres?
Vores miljøundersøgelse har bekræftet fund af miljøfarlige stoffer i Randbebyggelsen. Saneringen er nødvendig for at sikre et sundt miljø for os alle, og så håndværkerne der skal udfører arbejdet med varmecentralerne, kan gøre dette arbejde sikkert. Det er vores ansvar som bygherre.
Hvilke fund sanerer vi for?
- Asbest: Er påvist i rørisoleringen i både kældre og loftrum. Konkret er der fundet asbest i isoleringen på rørbøjninger og t-stykker samt på de lodrette rørstræk. Asbest er desuden påvist i støvprøver fra gulvet i loftrummene.
- Tungmetaller og PCB: Vi fjerner også tungmetaller (herunder bly) og PCB, som er fundet i beviklinger og i historisk støv i kældre og lofter.
Hvem er berørte af asbestsaneringen?
- Det drejer sig om nogle loftrum og kælderrum i randen, hvor der er rør.
- I alt er der 94 loftrum og 95 kælderrum berørt.
- Berørte loftrum er markeret med grønne nøgleskilte, mens kælderrum er markeret med røde nøgleskilte.
- Der er ikke fundet asbest i blokkene.
- Hvis du bor i blokkene og har et ekstra kælderrum i randen, skal du tjekke, om der er påsat et skilt på dit rum.
Der sidder et nøgleskilt på min loft-/kælderdør. Hvad skal jeg gøre?
Hvis der er et nøgleskilt på din loft- eller kælderdør, skal du gøre følgende:
- Udfyld nøgleskiltet med dit navn, adresse og nummer på dit loft- eller kælderrum. Sørg for, at oplysningerne er tydelige.
- Sæt nøgleskiltet på den nøgle, der tilhører det pågældende rum.
- Aflever nøgle og nøgleskilt hos varmemesteren. Du kan smide dem ind ad brevsprækken til hans kontor.
Skal jeg tømme mit loft-/kælderrum?
- Du behøver ikke at tømme hele dit rum, men du kan ikke få erstatning for ødelagte, snavsede eller forsvundne ting.
- Det anbefales at du i saneringsperioden opbevarer ting af stor værdi i din lejlighed.
- Håndværkerne vil passe godt på dine ting, men der kan, som med alt andet, ske uheld og fejl.
Ødelagte, snavsede eller forsvundne ting bliver ikke erstattet, og det er din egen indboforsikring, der gælder. - Håndværkerne rydder et område på ca. 1 meter x 1 meter, hvor de skal arbejde, og der vil blive opsat en hermetisk lukket saneringsboks for at forhindre spredning af asbestfibre.
- Bemærk: Du kan ikke tilgå dit loftrum, mens arbejdet pågår. Så har du behov for at tilgå eller hente noget i dit rum, skal dettes gøres inden arbejderne går i gang.
Opbevaring af flyttede genstande:
- Mens håndværkerne arbejder i dit loftrum, vil de flyttede genstande blive opbevaret på loftets fællesområder.
- Mens de arbejder i dit kælderrum, vil de flyttede genstande blive opbevaret i en aflåst container, da der ikke er plads til opbevaring på fællesområderne i kælderne.
Hvad er tidsplanen? Hvornår skal de arbejde i mit rum?
Du kan se tidsplanen her:
Hvis du har spørgsmål til tidsplanen, kan du kontakte William Hjort fra entreprenørfirmaet Allan Ploug A/S på:
E-mail: wh@aploug.dk
Telefon: 40 89 36 02Hvordan håndteres mine nøgler under saneringsprojektet?
- Nøglerne afleveres hos varmemesteren, hvor de vil blive opbevaret på hans kontor indtil overdragelsen til entreprenøren.
- Bestyrelsen har ansvaret for nøglerne, mens de opbevares på varmemesterens kontor.
- Fra uge 42, når arbejdet begynder, vil nøglerne blive overdraget til entreprenøren.
- Der vil ske en nøje overdragelse, hvor entreprenøren skal underskrive for modtagelsen af nøglerne.
- Entreprenøren har ansvaret for nøglerne under hele
saneringsprojektet, herunder erstatningsansvaret ved mistede nøgler,
selvom det ikke forventes, at dette vil ske. - Nøglerne opbevares i et aflåst og sikret nøgleskab, og de tages kun i brug, når der skal tilgås det enkelte rum.
Vil der være støj?
I dagtid vil der kunne opleves almindelig forventet støj fra håndværkerne i forbindelse med deres arbejde.
Da et asbestfiber kan holde sig luftbåren i 24-72 timer, vil der blive opsat bokse ala “telefonbokse”, der er hermetisk tætsluttet saneringsområdet. Til denne boks vil være tilsluttet det der hedder en miljøboks, som er et udsugningsfilter der skal køre døgnet rundt. Den placeres udendørs.
Støjen fra miljøboksen vil være ligesom en affugter eller støvsuger.Hvis du føler dig generet af den, må du kontakte William fra Allan Ploug. De plejer at være søde til at finde en løsning.
Hvor er “Randen”?
Vores forening består af 2 typer af bygninger.
Der er blokkene, som er de 4 enkeltstående bygninger Møntmestervej 8, 10, 12, 14.Den lange sammenhængende bygning er randbebyggelsen, også kaldet “Randen” og omfatter følgende adresser:
Frederikssundsvej 92A-94F, Tomsgårdsvej 1-13B, Møntmestervej 16-24Hvem kan jeg kontakte hvis jeg har spørgsmål?
Arbejdet udføres i hovedentreprise af Allan Ploug A/S.
- Kontaktperson: William Hjort
- E-mail: wh@aploug.dk
- Mobil: 40 89 36 02
Kontakt William Hjort, når det handler om:
- Tidsplan
- Skader forvoldt af håndværkerne
- Akutte problemer udenfor arbejdstid*
*Hvis entreprenøren har opsat et nødnummer på opslagstavlen i din opgang, skal du bruge det i stedet.
For alle andre spørgsmål eller bemærkning, så kontakt Jannie Osmark fra A4 på:
- E-mail: jo@a4.dk
- Mobil: 31 79 83 84
Du skal kontakte ovenstående og ikke bestyrelsen eller varmemesteren.
Nyheder om varmecentral projektet

Din lås bliver klippet, hvis du ikke afleverer nøgle
Gælder kun loft og kælder i Randen. Hvis din loftdør eller kælderdør har et mærkat og nøglevedhængt, skal du fjerne din lås eller aflevere nøglen

Sanering i Randbebyggelsen starter i uge 42 – Husk at aflevere nøgle
Som informeret om i beboermeddelelser og opslag i opgangene, påbegynder vi snart et nødvendigt miljøsaneringsprojekt i vores ejendoms kældre og loftrum i Randbebyggelsen. Projektet er